mormorgunhild.blogg.se

Mormors moster Margareta Lund Persdotter

Publicerad 2013-02-26 14:19:00 i Allmänt,

När mormor föddes i Vika 1908 så fanns också hennes moster Margareta i samma församling. Lunds Margareta Persdotter var född 1891 och 8 år yngre än storasyster Johanna, mormors mor.
 
Margareta tjänade piga från 1906 - 1912 i Granbo, Vika, hos en Karl Gustaf Setterlund. 1912 flyttar hon tillbaka till Ore, Östanvik. Där gifter hon sig med den 20 år äldre änklingen och banvakten Gustaf Adolf Johansson. Hon blir då också styvmor till Gustafs 4 barn. Tillsammans får de samma år dottern Hanna Linnéa. De bor i Östanvik Järnvägen och jag antar att det är en banvaktarstuga där de lever 2 vuxna med 5 barn.
 
// Tolv år senare dör Karl Gustaf. Då är dottern tolv år. Margareta flyttar ett år senare till Möklinta och har med sig Hanna Linnéa men också ett till barn, dottern Rut Anna Margareta. De bor i Möklinta ett år för att sedan flytta vidare till By. Styvbarnen har blivit stora och fått egna tjänster. En styvson utvandrade till Nordamerika.
  
När Margareta varit några år i By får hon ännu en dotter. Inga-Britt föds 1931, hennes far är Axel Andersson, frikallad måleriarbetare, enl kyrkboken. Nu senare har jag fått reda på att han var konstnär.
 
Dottern Hanna Linnéa är nitton år när hon 1931 flyttar till Uppsala. Efter ett år kommer hon tillbaka för att sedan flytta till Sala. 1934 flyttar hon till St Illians i Västerås. Jag antar att hon arbetat eller studerat på annan ort. Henne ska jag leta vidare på senare.
 
De yngsta döttrarna har jag inga uppgifter om.//
 
Nu har jag fått kontakt med Ruts son som kan berätta mycket mer om hur det verkligen hände och förhöll sig. Och det var i flera delar helt annorlunda. Ser fram mot ett möte. Jättekul!! :-) Undrar också om det finns kort. Kanske är jag lik Rut? Hon är ju min namne. Anna Margareta.
 
Hittade en bild på Margaretas man, banvakt Gustaf Adolf Johansson.
http://jernvaegs-contoret.blogspot.se/2011_02_01_archive.html
 
 
 
 

Om

Min profilbild

Anette Jakobsson

Jag släktforskar främst på min mormors sida. Gerda GUNHILD Öberg, fd Eriksson, f 29 januari 1908 i Vika. Anor i Ore och Stora Skedvi. Och på min pappas sida, GUSTAV Elis Jakobsson, f 20 december 1921 i Västanfors. Anor Skinnskatteberg och Torsåker, Lilla Hästbo.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela